Fortyfikacje Wału Pomorskiego - odcinek Górki Noteckie

Sobota, 15 czerwca 2013 · dodano: 15.06.2013 | Komentarze 2

Ostatnie poszukiwania schronów Wału Pomorskiego w okolicach Czechowa i Santoka nie były zbytnio udane. Postanowiłem więc poszukać bunkrów na kolejnym odcinku - Górki Noteckie. Tam już nie ma takich wzniesień jak w Czechowie i Santoku, więc powinno być łatwiej. Korzystałem z tej samej strony co wcześniej i zaplanowałem znalezienie 6 bunkrów.
Pogoda pozytywna - słonecznie. Również bardzo ciepło, ale nie aż tak, jak to miało miejsce przez 2 ostatnie wycieczki. Wiatr dał się trochę we znaki, ale to dopiero w drodze powrotnej.
Najpierw dojazd do Santoka, a potem drogami polnymi obok kanału Otok w stronę Górek Noteckich.
Kanał Otok © PDX

Mijam Brzezinkę i zaczynam rozglądać się w poszukiwaniu schronu nr 1. Znajduje się on w kępie drzew w połowie odległości między mostami prowadzącymi do Górek Noteckich. Łatwo go wypatrzeć, gdyż jest widoczny z daleka z polnej drogi. Zboczyłem z trasy w kierunku fortyfikacji i porobiłem zdjęcia, łażąc przez krzaki.
Wał Pomorski odc. Górki Noteckie - obiekt nr 1 © PDX

Wracam na polną drogę i jadę w kierunku fortyfikacji nr 2. To schron typu ringstand. Przypomina otwartą studzienkę kanalizacyjną. Na schronie umieszczona jest płyta betonowa, pewnie po to, by nikt tam przypadkiem nie wpadł.
Wał Pomorski odc. Górki Noteckie - obiekt nr 2 © PDX

Obiekt nr 3 znalazłem w kwietniu - fotorelacja tutaj.
Dojeżdżam do miejscowości i podążam w kierunku fortyfikacji nr 4 i 5, które są umieszczone blisko siebie. Znajduję więc w Górkach ulicę Mostową, gdzie znajduje się mostek nad kanałem Otok.
Przy brzegu kanału znajduje się obiekt nr 4, ale jest umieszczony tak, że trudno się do niego dostać. Obok jest jakieś gospodarstwo, więc ze względu na bramę nie mogłem podejść bliżej.
Wał Pomorski odc. Górki Noteckie - obiekt nr 4 © PDX

Naprzeciwko bunkra nr 4 znajduje się polna droga, która prowadzi prosto do obiektu nr 5. Obiekt słabo widoczny, mocno pokryty krzakami i inną roślinnością, ale i tak robi wrażenie.
Wał Pomorski odc. Górki Noteckie - obiekt nr 5 © PDX

Kolejne 2 obiekty znajdują się już trochę dalej - w graniczącej z Górkami wsi Przysieka. Udałem się więc tam.
Skręciłem tuż za zakończeniem ścieżki rowerowej. Przejechałem przez mały mostek i pojawiłem się przed bramą Zakładów Produkcji Rolnej. Pojechałem drogą polną w prawo w poszukiwaniu obiektu nr 6.
Bunkier dało się wypatrzeć z daleka. Robi wrażenie, jest to jeden z większych bunkrów na tym odcinku.
Niestety tu też sporo krzaków, w tym pokrzywy. A ja miałem niestety krótkie spodenki. Nogi pełne bąbli po eksploracji obiektu.
Wał Pomorski odc. Górki Noteckie - obiekt nr 6 © PDX

Wróciłem do mostka przy bramie. Obiekt nr 7 (ringstand) jest obecnie niedostępny i wykorzystywany jako pomieszczenie gospodarcze, więc nie planowałem go odwiedzić.
Objeżdżam zakłady z drugiej strony. Na terenie zakładów znajduje się obiekt nr 8, dobrze widoczny z poziomu polnej drogi. Niestety nie mogłem podejść bliżej, bo była brama i obcym do zakładów wstęp wzbroniony.
Wał Pomorski odc. Górki Noteckie - obiekt nr 8 © PDX

Ogólnie poszukiwania bardzo udane. Planowałem znaleźć 6 obiektów, i znalazłem 6 obiektów. Nie było takiej lipy jak w przypadku ostatniej wycieczki do Santoka.
Wróciłem do Górek i przez lasy i Płomykowo wróciłem do Santoka. Wiatr trochę dokuczał.
W Santoku tuż przy skrzyżowaniu z główną drogą wypatrzyłem coś. Podjechałem bliżej i okazało się, że jest to kolejna fortyfikacja. Nie było opisu tego obiektu na stronie z obiektami Wału Pomorskiego, dlatego nie szukałem go ostatnio. Natomiast widnieje na mapce i można stwierdzić, że jest to obiekt nr 14. Zostałem pozytywnie zaskoczony.
Wał Pomorski odc. Santok - obiekt nr 14 © PDX

Postój w Santoku na ławeczce przy brzegu Warty. Dalszy powrót standardowy, czyli asfaltem przez Czechów.