Górecko i nadnoteckie łąki

Niedziela, 1 czerwca 2014 · dodano: 01.06.2014 | Komentarze 0

Dziś postanowiłem pojechać do Górecka. Byłem tam ostatnio w 2011 roku, jednak ze względu na ulewę nie mogłem wtedy wszystkiego zwiedzić. Nie zrobiłem wtedy nawet żadnego zdjęcia, bo telefon został zalany. Z tego co pamiętam, to znajduje się tu kościół. Poza tym chciałem skorzystać z dróg polnych poprowadzonych blisko brzegu Noteci.
Temperatura idealna, wiatr zbytnio nie przeszkadzał, słońce dodawało chęci do jazdy. Dziś udało się trochę pojeździć w terenie, ostatnie 3 wpisy na blogu dotyczyły wyłącznie jazdy po utwardzonej nawierzchni.
Trasę zaplanowałem tak, by nie było żadnych powtórek w drodze powrotnej. Najpierw wyjeżdżam z Gorzowa ulicą Podmiejską. Ścieżka prowadząca do Zakładu Karnego jest tak dobra, że czuć jakby to nie był Gorzów.
Dalej Wawrów, Janczewo i Gralewo. Od czasu do czasu niewielki podjazd lub zjazd. W Gralewie odbijam w bok. Tam zjeżdżam w dół w kierunku Płomykowa. Zjazd dość kręty, więc trzeba było zachować ostrożność i nie przesadzać z prędkością.
Dalej dojechałem lasami do Górek Noteckich. Przejechałem przez centrum wsi i ruszyłem dalej w kierunku wschodnim.
Tuż za Górkami kolejna wieś - Przysieka. Dość pusta wieś, mało domów na sporym polu.
Nudziłem się monotonią wiejskiego krajobrazu, który już doskonale znam, aż tu nagle w oddali zauważyłem coś niebieskiego.
Kawałek dalej zorientowałem się, co ten niebieski obiekt oznacza i zostałem mile zaskoczony.
Ścieżka rowerowa w Przysiece
  • Ścieżka rowerowa w Przysiece © PDX
Nowa ścieżka rowerowa wykonana z asfaltu. Nawet nie wiem kiedy ona powstała. Ostatnio jak tu kręciłem, to jej nie było. W sumie to dawno nie byłem na tych terenach...
Droga dla rowerów nie była bardzo długa. Ciągnęła się do Zwierzynia, tam się urwała zamieniając się w chodnik dla pieszych.
Troszeczkę jazdy przez Zwierzyn po czym odbijam w bok. Od razu zauważam znak drogowy informujący o złym stanie drogi na całym odcinku. Dziur może i było sporo, ale droga mimo wszystko utwardzona.
Po niedługim czasie dojechałem do Górecka.
Rzeczka w Górecku
  • Rzeczka w Górecku © PDX
Dojeżdżam do centrum miejscowości, po czym odbijam w bok, w kierunku kościoła.
Kościół w dobrym stanie, widać że zadbany.
Kościół w Górecku
  • Kościół w Górecku © PDX
Przy kościele kapliczka.
Kapliczka w Górecku
  • Kapliczka w Górecku © PDX
Pojechałem dalej i na przystanku autobusowym zrobiłem sobie postój. Posiedziałem chwilkę, po czym cofnąłem się.
Nagle zauważam coś, czego wcześniej nie zauważyłem. Po drugiej stronie drogi, gdzie znajduje się kościół, w zaroślach znalazłem pozostałości po starym cmentarzu poniemieckim. Od razu wszedłem na ten teren.
Cmentarz poniemiecki w Górecku
  • Cmentarz poniemiecki w Górecku © PDX
Udało się znaleźć jeden nagrobek w nawet dobrym stanie. Jest czytelny.
Poniemiecki nagrobek w Górecku
  • Poniemiecki nagrobek w Górecku © PDX
Cmentarz poniemiecki w Górecku
  • Cmentarz poniemiecki w Górecku © PDX
Wracam do skrzyżowania w centrum i skręcam w kierunku Noteci. Powoli żegnam się z Góreckiem, udało mi się jeszcze wypatrzemć boisko, na którym odbywał się jakiś mecz. Zebrało się trochę ludzi.
Wyjechałem z Górecka i pojawiłem się gdzieś na polu. Pojechałem kawałek polną drogą i odbiłem w bok, by sprawdzić stan Noteci.
Noteć - okolice Górecka
  • Noteć - okolice Górecka © PDX
Wróciłem na polną drogę i ruszyłem w kierunku Santoka. Droga w dość przyzwoitym stanie.
Górecko - polna droga
  • Górecko - polna droga © PDX
Niespodziewanie trafiłem na górecką stację pomp.
Stacja pomp - Górecko
  • Stacja pomp - Górecko © PDX
Jechało się nawet dobrze, choć czasem trafiła się jakaś dziura lub trochę więcej piachu. Przez długi czas nudy, monotonne widoki.
Droga polna Górecko-Santok
  • Droga polna Górecko-Santok © PDX
Cały czas nudno, aż tu nagle trafiłem na jakieś gospodarstwo. Nagle otoczyło mnie kilka psów. Grzecznie chwilkę postałem i pospacerowałem, jednak nie chciały mi dać spokoju, więc ruszyłem. Najmniejszy burek ruszył za mną i wyprzedził mnie, po czym ja jego. Zaraz za nim większy piesek i ku mojemu zaskoczeniu, zamiast mnie gonić to rzucił się na mniejszego burka. Chociaż jeden mądry pies się znalazł ;)
Dalej jazda polną drogą, nic się nie dzieje. Wkrótce w oddali dostrzegam pewien budynek. Krajobrazy w tle zaczynają być znajome, dostrzegam basztę w Santoku. Budynek w oddali coraz bliżej, dość szybko skapnąłem się, że jest to santocka stacja pomp. Droga polna właśnie mnie do tej stacji doprowadziła.
Dość ciekawa trasa, nawet nie wiedziałem wcześniej o istnieniu jej. Polecam ją, jednak uwaga na wyżej wymienione burki.
Minąłem w sklep i pojawiłem się w Santoku.
Zaczepiło mnie dwóch starszych mężczyzn. Powiedzieli coś w stylu "restaurant". Restauracja w Santoku? Hahahahaha. Od razu wywnioskowałem, że to obcokrajowcy. Odpowiedziałem po angielsku, skapłem się jednak, że to Niemcy. Jednak rozumieli trochę angielski. Do restauracji ich nie doprowadziłem, bo takowej tu nie ma. Pokierowałem ich w kierunku sklepu, który przed chwilą minąłem.
Dalszy powrót standardowy, trochę pod wiatr.