Skwierzyna - geocaching i cmentarz żydowski

Piątek, 4 maja 2012 · dodano: 04.05.2012 | Komentarze 2

Planowana na wczoraj wycieczka dziś przebiegła bezproblemowo. Już mam więcej doświadczenia w naprawie flaków.
Na początku ciemne chmury, zanosiło się na deszcz, więc założyłem cienką kurtkę przeciwdeszczową. Ale niepotrzebnie - chmur z czasem było coraz mniej. Lepiej by się jechało w kamizelce.
Początek taki jak ostatnio. W Brzozowcu ominąłem i zawsze będę omijać ten odcinek, gdzie przebiłem dętkę.
Później skręciłem w polną drogę, która prowadzi przez Rakowo do Skwierzyny. Trochę odpoczynku od hałasu szosy. Jechało się w miarę dobrze, tylko w drodze powrotnej dokuczał wmordęwiatr.
W Skwierzynie rozpoczynam keszowanie od skrzynek ukrytych przy zajeździe u Chrobrego. Czołg - nauka jazdy oraz działko przeciwlotnicze. Obawiałem się, że czołgu nie będzie na miejscu, gdyż w logu internetowym kilka osób mówiło o jego braku. Myślałem, że chociaż uda się z działkiem.
Dojeżdżam, a tu... działka też nie ma. A jeszcze rok temu kręciłem nim we wszystkie strony. Tego się nie spodziewałem. Oczywiście czołgu też nie ma.
Kolejna skrzynka ukryta jest przy pomniku Władysława Jagiełły. Tym razem znalazłem ją bez problemu.
Pomnik Władysława Jagiełły w Skwierzynie © PDX

Następnie podejmuję kesza ukrytego przy moście. Niestety znowu się nie udało. Miałem ze sobą kartkę z miejscem ukrycie, obmacałem właściwe miejsce, lecz nic z tego. Przy tym keszu siedziałem najdłużej.

Następnie wieża ciśnień. Z nią poszło bardzo łatwo. Szybko się wpisałem do logbooka i odłożyłem pojemniczek na miejsce. To już koniec z keszami na dziś.
Skwierzyna - wieża ciśnień © PDX

Czytałem też w internecie o cmentarzu żydowskim w Skwierzynie. Jest to jeden z największych kirkutów w lubuskiem. Większy jest tylko w Słubicach.
Znaleźć było go bardzo łatwo. Tuż przy szosie tabliczka. Trzeba było się wspiąć na wzgórze. Dużo piachu, więc łatwo nie było. Ale cmentarz robi wrażenie, jest dobrze zachowany. Dużo lepszy od tego w Gorzowie.
Cmentarz żydowski w Skwierzynie © PDX

Lapidarium żydowskie w Skwierzynie © PDX

Historia Żydów w Skwierzynie © PDX

Symbolika nagrobków żydowskich w Skwierzynie © PDX

Nagrobki zrobione w ciekawy sposób. Znajdują się na nich różne symbole. Do tego większość jest w dwóch językach. Jedna strona nagrobka jest w języku hebrajskim, a druga - w niemieckim.
Nagrobek żydowski z symbolem lwa © PDX

Nagrobek żydowski z symbolem klepsydry © PDX

Nagrobek żydowski z symbolem dłoni w geście błogosławieństwa © PDX

Nagrobki żydowskie w Skwierzynie © PDX

Cmentarz żydowski w Skwierzynie © PDX

Nagrobek żydowski z symbolem świecznika © PDX

Kawałek żydowskiego nagrobka z symbolem oka opatrzności © PDX

Powrót tą samą drogą, tyle że pod wiatr. Szczególnie dokuczał na polnej drodze, bo nie było żadnych drzew osłabiających go.